Nima Communicatie Blog
Sales versus Communicatie; het dynamische duo
- september 6, 2019
- Posted by: admin
- Category: Nima Communicatie Blog

Je hebt vast al gelezen in onze online berichten van afgelopen tijd dat Move the Crowd nu ook NIMA Communicatie certificeringen verzorgt. En dat doen we er niet zomaar even bij, nee, dat nemen we natuurlijk heel serieus. Met een dedicated website en groep van professionals die je naar een hoger niveau tillen op het vlak van communicatie.
Het voelt ook logisch, toch? Sales & Communicatie? Zakelijk werken staat en valt met goede communicatie, dus waarom zou dat in een verkoopsituatie anders zijn? Newsflash; dat is het niet. Maar we gaan in ons blog van vandaag een klein beetje dieper in op hoe beide elementen hand-in-hand gaan.
Communicatie verbindt
Het klinkt bijna spiritueel, maar communicatie, op welke manier ook, is de ultieme verbinder. Die verbinding is dan ook de kern van communicatie. Omdat verbinding leggen in welke verschijningsvorm dan ook, onmisbaar is voor succes in verkoop, is de eerste connectie dus al snel gemaakt;
- Verbinding met je klant (op allerlei niveaus)
- Verbinding met collega’s
- Verbinding met samenwerkingspartners en stakeholders
Verleiding
Als sales je doel is, hoe plat het ook klinkt, verkopen. Natuurlijk verkopen we het liefst iets wat nut en waarde biedt en voordeel biedt voor alle betrokkenen, maar puntje-bij-paaltje is verkopen het doel. Jouw salesactiviteiten zijn een mensenzaak en staan dus bol van de communicatie. Om je boodschap over te brengen, om onduidelijkheden op te helderen, om behoeften in kaart te brengen, om vertrouwen op te bouwen en ook om te verleiden.
Verleiden is niet te verwarren met misleiden! We doelen bij verleiding hier op verfijnde communicatie. Die je in staat stelt de juiste communicatiemiddelen op de juiste momenten in te zetten. Daarin speelt natuurlijk ook persoonlijke stijl een rol, maar technieken in communicatie zijn hierin veel waard. Een combinatie van recht-door-zee en eerlijkheid, maar tegelijkertijd het prikkelen van de juiste behoeften bij een klant; verleiding door communicatie.
Valkuilen
9 van de 10 keer staat in een probleemsituatie of (zakelijke) escalatie communicatie aan de basis. Problemen ontstaan nu eenmaal en fouten worden gemaakt, maar communicatie is het middel dat zorgt voor de ernst van de situatie, de beleving ervan en de afhandeling.
Bij Sales ligt de focus vaak op de eerste periode van contact (en dus communicatie). Daarin heb je gerichte doelstellingen en leer je in onze NIMA Sales opleidingen de belangrijke kennis en kunde die je in staat stelt dat doel te bereiken. Een deel van die skills bestaat uit communicatieve vaardigheden.
Wanneer je al langere tijd met een klant, met een team werkt of in een stuurgroep opereert, zijn lastige zaken onvermijdelijk, maar is door de langdurige relatie (of de aard van de relatie) de communicatie-elementen ook van een andere aard. Soms bieden communiatie en sales zelfs samen een waarde, zelfs als ze niet door dezelfde persoon vertegenwoordigd worden.
NIMA Sales versus NIMA Communicatie
Natuurlijk is communicatie onderdeel van onze NIMA Sales opleidingen. Onze NIMA Communicatie opleidingen richten zich op specifieke richtingen van communicatie. Van een MBO-4 basis in communicatie tot doelgroep specifieke zoals corporate, non profit of overheid.
Voor details over onze programma’s vind je zoals eerder vermeld twee specifieke websites met alles informatie die je wilt weten: