Nima Communicatie Blog
Een baan in communicatie… wat DOE je dan eigenlijk?
- september 4, 2020
- Posted by: IT-Firm
- Category: Nima Communicatie Blog

Waar we eerder dit jaar al schreven over de omscholingskansen binnen de salesbranche (en meteen ook even mijmerden over ‘wat je later worden wilt’), maken we vandaag (nog) niet de uitstap naar alle fantastische kansen die wij zien in deze branche. Waar we wel naar kijken is wat zo’n baan in communicatie nou eigenlijk omvat.
Het leuke bij uitspraken als ‘ik werk in de communicatie’ is vaak, dat mensen direct een beeld hebben bij communiceren, maar 5 seconden later zich afvragen WAT je dan eigenlijk doet.
Een baan in communicatie kan tal van facetten raken en de inhoud ervan verschilt uiteraard per organisatie. Er zijn namelijk zoveel zaken die de kern van de functie beïnvloeden – we geven je even wat ideeën en voorbeelden, al zijn er dat slechts enkele in een zee van voorbeelden.
Type organisatie
Laten we meteen de belangrijkste maar nemen; organisatietype.
Het type organisatie waarvoor je komt te werken kan zo bepalend zijn, dat er zelfs specialismes zijn om aan te sluiten. Zo bieden we binnen Move the Crowd al de verdiepingen in communicatie opleiding non-profit/overheid of bijvoorbeeld juist gericht op corporate communicatie.
Bedenk dat vrijwel ALLES, met name over uitgaande communicatie, van een goed doel of stichting, een ander doel, andere toon, andere doelgroep, andere […] heeft dan een commercieel gedreven bedrijf.
Cultuur en bedrijfsformaat
Je kunt je er iets bij voorstellen dat organisaties die van oorsprong familiebedrijven waren en nog steeds redelijk kleinschalig zijn, andere communicatie uitgangspunten en uitdagingen hebben, dan grotere (soms wat logge) organisaties met vele malen meer werknemers.
Daarnaast kan het zijn dat een groter bedrijf, communicatie een belangrijke rol geeft, terwijl de rol van een communicatie specialist binnen kleinere bedrijven soms wat verfijnder en minder opvallend is.
Types communicatie
We schreven eerder al een blog over types communicatie (van corporate, tot intern, marketing) omdat we regelmatig merken dat niet altijd helder is welke type communicatie nou wat is, waar je je het meeste toe aangetrokken voelt, maar ook dat de scheidslijn binnen je job soms vaag zijn.
Zo is de communicatie medewerker steevast degene die ‘iets er nog wel bij doet’ of ‘ook even dit op pakt’.
Wat jij leuk vindt om te doen, bepaalt dus ook wel in wat voor type communicatiefunctie jij terecht wilt komen. Neig jij het meest naar de kant van marketing, waarbij je vooral uitgaande berichten naar je doelgroep van voor tot achter hebt doordacht, denkend vanuit jullie algehele beeld als bedrijf, etc.?
Of raak jij geprikkeld door interne communicatiekwesties, waarbij je een groot bedrijf wilt verenigen en stroomlijnen middels interne communicatie?
Welke ambitie je ook hebt in dit mooie vak… de mogelijkheden zijn uiteenlopend en de opties groot. Want juist in een tijd als dit, waarbij Corona en de beperking van menselijke contacten en bezoeken zo groot is, wordt communicatie en het naar buiten brengen van de juiste boodschap, alleen nog maar belangrijker!
Bekijk al onze communicatie opleidingen van NIMA hier online.
Heb je nog geen opleiding in communicatie of denk je na over een eerste stap in omscholing of verrijking naast je eigen baan?